Presse

GROUPM ÜBERNIMMT PLISTA

Digitaler Werbespezialist wird zum Hauptbestandteil des digitalen Unternehmensportfolios

GroupM, die marktführende Mediaagentur- und Investment Management-Gruppe, verkündete gestern die Übernahme von Plista, einem deutschen Online-Werbenetzwerk. Die Bekanntmachung der Übernahme erfolgte durch Rüdiger Wanck, Global Digital COO und Chief Digital Officer EMEA, und Dr. Dominik Matyka, Mitbegründer und CEO von Plista, unterstützt von Corporate Finance Partners.

Im Jahre 2008 gegründet und finanziell unterstützt durch DuMont Venture, High-Tech Gründerfonds, NWZ Digital und Omnes Capital, beschäftigt Plista etwa 100 Mitarbeiter und ist spezialisiert auf innovative Lösungen für gezielte Online-Werbung und Content Marketing in Echtzeit. Das Unternehmen ist derzeit in Deutschland, Österreich und der Schweiz vertreten und arbeitet unter anderem für Blue Chip Kunden wie Volkswagen, Sony und Coca-Cola.

“Plista ist ein Pionier auf dem Gebiet der innovativen Lösungen für gezielte Online-Werbung”, so Wanck. „Das Unternehmen führt Kunden und Werbespezialisten über seine Datenbereitstellung und Werbeplattform zusammen und ergänzt somit perfekt die anderen Bereiche, die durch das GroupM Portfolio für Online-Spezialisten abgedeckt sind. Unser Ziel ist es, das Multimarkt-Unternehmen Plista zu einem Global Player zu entwickeln, die Geschäfte in der DACH-Region werden also weiterlaufen wie bisher.“

Mit Tausenden von erstklassien Websites, die Plistas Empfehlungen und Werbetechnologie nutzen und Milliarden von Anzeigen jeden Monat, ist Plista die führende Empfehlungs- und Werbeplattform im deutschsprachigen Raum. Plista entwickelt eine hochwertige Empfehlungstechnologie und setzt diese ein für personalisierte Empfehlungen und Werbung für Websites und mobile Geräte.

“Wir alle bei Plista freuen uns darauf, Teil der GroupM Familie zu sein und, im weiteren Sinne, auch von WPP”, sagt Plista Geschäftsführer Matyka. Diese Übernahme ermöglicht uns nicht nur, unsere Wachstumsziele zu erreichen, sondern vor allem, einen substanziellen und zukunftsorientierten Beitrag zu den Marketingplänen unserer und der GroupM Kunden in ganz Europa zu leisten.

Neben den globalen Werbeagenturen Maxus, MEC, MediaCom und Mindshare erstreckt sich GroupMs weltweites Netzwerk unter anderem auf Anbieter von Online-Dienstleistungen wie Xaxis, Quisma und H-art. Die Übernahme ist außerdem ein weiterer Schritt im Hinblick auf WPPs angekündigtes Ziel, seine Netzwerke auf schnellwachsende Märkte und Sektoren zu erweitern und WPP verfolgt weiterhin seine Strategie, die Leistungsfähigkeit der Gruppe im Bereich digitale Medien auszubauen.


ABOUT PLISTA
plista is a pioneer when it comes to innovative solutions for targeted digital advertising and content marketing. Starting in 2008 the Berlin-based company brings advertisers and publishers together via its data-driven content and advertising platform. Its specially developed targeting and real-time optimization technology enables plista to control both content and advertising based on the interests of the individua l user. By using the plista recommendation and advertising technology, i.e. optimally delivering advertising and content, publishers benefit from prolonged visit durations and additional monetization of their mobile services and websites. The highly specialized plista platform makes it possible for advertiser to display scalable text/image advertisements, interactive proprietary video formats, and native advertising in an extensive network of partner websites. To do this, plista operates its specially developed, innovative advertising formats on exclusive inventory space. plista employs +100 people and operates its services in Germany, Austria and Switzerland.

ABOUT GROUPM
GroupM is the leading global media investment management operation. It serves as the parent company to WPP media agencies including Maxus, MEC, MediaCom, and Mindshare. Our primary purpose is to maximize the performance of WPP’s media communications agencies on behalf of our clients, our stakeholders and our people by operating as a parent and collaborator in performance-enhancing activities such as trading, content creation, sports, digital, finance, proprietary tool development and other business-critical capabilities. The agencies that comprise GroupM are all global operations in their own right with leading market positions. The focus of GroupM is the intelligent applic ation of physical and intellectual scale to benefit trading, innovation, and new communication services, to bring competitive advantage to our clients and our companies.

ABOUT DUMONT VENTURE / CAPNAMIC VENTURES
Capnamic Ventures is a Multi-Company / Multi-Family Office Venture Capital Fund with offices in Cologne and Berlin. Capnamic focuses on business models along the digital value chain and invests with a focus on consumer and prosumer oriented businesses that can be scaled and distributed through digital media. This includes growth markets such as Mobile, E-Commerce, Gaming, Payment, Advertising or Software as a Service. The Capnamic Team combines expertise from over 100 investments and 30 years of investment experience. In addition to its own fund Capnamic Ventures is managing the entire DuMont Venture portfolio (the investment vehicle of Mediengruppe M.DuMont Schauberg) with currently over 20 portfolio companies.

ABOUT OMNES CAPITAL (FORMERLY CRÉDIT AGRICOLE PRIVATE EQUITY)
Omnes Capital is a major player in private equity, with a commitment to financing SMEs. With €1.8 billion in assets under management, Omnes capital provides companies with the capital needed to finance their growth and with key expertise in a number of areas: Mid and Small Cap Buyout & Growth Capital, Venture Capital in technology and life sciences, Renewable Energy, Mezzanine, Secondary Funds of Funds, Co-Investment. Omnes Capital, formerly Crédit Agricole Private Equity, was a subsidiary of Crédit Agricole until March 2012 when the company gained its independence. Omnes Capital is a signatory to the United Nations Principles for Responsible Investment (PRI).

ABOUT NWZ DIGITAL
NWZ Digital, being the strategic venture capital division of publisher NWZ Media Group, invests in young online companies in the fields of e-commerce, B2B and mobile networks. With an investment focus on new trends and business models in digital media, NWZ Digital usually provides not only series A funding but also strategic counseling and management expertise to actively support its portfolio companies. The networking of portfolio companies with each other as well as external networking is highly appreciated in the course of NWZ Digitals’ funding process. Joint strategic concerns given, NWZ Digital is likely to syndicate with its’ many investment partners.

ABOUT HIGH-TECH GRÜNDERFONDS
High-Tech Gruenderfonds invests in young, high potential high-tech start-ups. The seed financing provided is designed to enable start-ups to take an idea through prototyping and to market launch. Typically, High-Tech Gruenderfonds invests EUR 500,000 in the seed stage, with the potential for up to a total of EUR 2 million per portfolio company in follow-on financing. Investors in this public/private partnership include the Federal Ministry of Economics and Technology, the KfW Banking Group, as well as strategic corporate investors including ALTANA, BASF, B. Braun, Robert Bosch, CEWE, Daimler, Deutsche Post DHL, Deutsche Telekom, Evonik, Lanxess, media + more venture Beteiligungs GmbH & Co. KG, METRO, Qiagen, RWE Innogy, SAP, Tengelmann and Carl Zeiss. High-Tech Gruenderfonds has about EUR 573.5 million under management in two funds (EUR 272 million HTGF I, EUR 301.5 million HTGF II).

MEDIA CONTACT:
Nina Schwarze
plista GmbH
O: +49 30 4737573-820
M: +49 170 2824241
E: nina.schwarze@plista.com